وبلاگ

منابع ثانویه اوپک چه هستند؟

demo_image
تحلیل اقتصادی فرهنگ لغات مالی مالی

منابع ثانویه اوپک چه هستند؟

در توافق اخیر اوپک (توافق آذر ۹۵ برای کاهش تولید نفت اوپک)، آمارهای منابع ثانویه (Secondary Resources) به عنوان مبنای پایش عملکرد کشورهای عضو سازمان در نظر گرفته شد. براین اساس، تولید نفت ایران ۳.۷۹۷ میلیون بشکه در روز تعیین شد که برخی از آن به کاهش تولید نفت ایران تعبیر کردند.

نکته اینجاست که آمارهای منابع ثانویه با ارقام اعلام‌شده توسط کشورها تفاوت دارد و در نتیجه این رقم ۳.۷۹۷، الزاماً به معنای کاهش تولید نفت ایران نیست. به عنوان مثال، اوپک در بولتن سالانه آماری (Annual Statistical Bulletin) تولید نفت ایران را در ۲۰۱۵ معادل ۳.۱۵۱ میلیون بشکه در روز اعلام کرده و در آخرین گزارش ماهانه، ۲.۸۴۰ میلیون بشکه در روز. این اختلاف حدوداً ۲۰۰هزار بشکه‌ای، ربطی به احتساب میعانات گازی، یا به‌روز‌رسانی اطلاعات ندارد؛ بلکه صرفاً به دلیل تفاوت در منابع اطلاعات (مستقیم / ثانویه) است.

در اوپک، میزان دقیق تولید کشورها همواره محل بحث بوده و در نتیجه آمارهای منابع ثانویه در کنار اعلام رسمی کشورها مورد استناد قرار گرفته است. مثلاً در زمانی که پس از تحریم تولید نفت ایران به صورت پایدار از مرز ۳.۸ میلیون بشکه در روز عبور کرد، منابع ثانویه رقم کمتر از ۳.۷ را گزارش می‌کردند. عراق نیز همچون ایران اعلام کرده است که آمارهای منابع ثانویه کمتر از مقدار واقعی تولید را نشان می‌دهند.

با این مقدمه، به معرفی مختصر شش منبع ثانویه می‌پردازیم:

۱. Platts
۲. Argus
۳. PIW (Petroleum Intelligence Weekly)
۴. IHC CERA (Cambridge Energy Research Associates)
۵. IEA (International Energy Agency)
۶. EIA (Energy Information Administration)

دو منبع اول، از موسساتی هستند که آمارهای ادواری در خصوص نفت و دیگر فرآورده‌ها و محصولات منتشر می‌کنند. پلاتس، قدیمی‌ترین موسسه فعال در این حوزه است که از سال ۱۹۰۹ به فعالیت می‌پردازد. Energy Intelligence، موسسه‌ای است که منبع سوم را منتشر می‌کند و CERA، چهارمین منبع، زیرمجموعه IHS است. IHS یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مراجع اطلاعات در حوزه انرژی، حمل‌ونقل، مواد شیمیایی و… به شمار می‌رود. آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم نیاز به معرفی چندانی ندارند؛ اولی بیش از چهار دهه قبل با محوریت کشورهای واردکننده نفت تشکیل شد و دومی مرجع بزرگ، به‌روز و دقیقی از آمارهای انرژی تمام کشورهای دنیاست.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.