وبلاگ

یکسانی آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ممکن نیست.

demo_image
تحلیل اقتصادی مالی

یکسانی آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ممکن نیست.

پارسا در خصوص تفاوت نرخ تورم و یا رشد اقتصادی اعلامی مرکز آمار ایران با بانک مرکزی گفت: با توجه به تفاوت ها در سبد کالا، وزن کالا، تفاوت قیمت و برخی موضوع های دیگر، امکان ندارد که نرخ تورم و رشد اقتصادی اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی یکی شود.
به گزارش ایرنا، امیدعلی پارسا در نشست تحلیل و تبین مجموعه آخرین آمارهای اقتصادی کشور برای خبرنگاران که در مرکز آمار ایران برگزار شد، افزود: وقتی قرار است در خصوص اقتصاد صحبت کنیم، باید به شاخص هایی چون درآمد، هزینه، ضریب جینی، نرخ بیکاری و موارد متعدد دیگری توجه شود.
رئیس مرکز آمار ایران توضیح داد: تمام تلاش کارشناسان و متخصصان در مرکز آمار ایران این است که به آمارهای سطحی مبنا نزدیک شویم.
پارسا در خصوص تفاوت نرخ تورم و یا رشد اقتصادی اعلامی مرکز آمار ایران با بانک مرکزی گفت: با توجه به تفاوت ها در سبد کالا، وزن کالا، تفاوت قیمت و برخی موضوع های دیگر، امکان ندارد که نرخ تورم و رشد اقتصادی اعلامی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی یکی شود.
سپس در این نشست «اشکان شباک» مدیر کل استانداردهای آماری گفت: نظام آماری در ایران از نظام آماری در دنیا از بخش آماری سازمان ملل متحد (UNSD) پیروی می کند که این نهاد از سال ۱۹۴۵ میلادی در سازمان ملل ایجاد شده است.
وی یادآور شد: با توجه به استانداردهای بین المللی در این زمینه، آمارهای مراکز آمار ایران بر اساس بی طرفی، موازین اخلاقی، پاسخگویی و شفافیت، پیشگیری از استفاده نادرست، قانون آمار، هم آهنگی در سطح ملی، استانداردهای جهانی و همکاری بین المللی تنظیم و تهیه می شود.
شباک تاکید کرد: در سطح ملی، استاندارد سازی بر عهده مرکز آمار ایران است و همه باید از این استانداردها تبعیت کنند.
وی در خصوص تعریف نرخ بیکاری گفت: این تعریف بر اساس استانداردهای جهانی است و ما باید از تعریف یکساعت کار در هفته تبعیت کنیم تا بتوانیم آمارهای خود را در سطح بین المللی قابل قیاس با دیگر آمارها کنیم.
به گفته شباک، نمی توان افرادی که یکساعت در هفته کار کرده اند و در تولید ناخالص ملی (GDP) نقش داشته اند را نادیده گرفت و اگر چنین افرادی شاغل محسوب نشوند، کجا باید آمار آن را لحاظ کرد؟
وی گفت: در صورتی که آمارها با تعریف های گوناگون را کنار هم قرار دهیم، تفاوت معنا داری بین آنها پیدا نمی شود.
سپس نادر حکیم پور مدیر کل دفتر شاخص های قیمت در این نشست در توضیح محاسبه نرخ تورم از سوی مرکز آمار ایران گفت: نرخ تورم بر مبنای ۴۵۱ قلم کالای شهری با در نظر گرفتن میانگین وزنی نسبت به سال پایه محاسبه می شود.
وی در توضیح سال پایه گفت: به طور معمول سالی به عنوان سال پایه انتخاب می شود که به لحاظ اقتصادی به نسبت دیگر سال ها پایداری بیشتری داشته باشد؛ سال پایه برای نرخ تورم سال ۹۰ است.
حکیم پور همچنین اظهار داشت: اواسط سال آینده سال پایه مورد نظر برای محاسبه نرخ تورم به سال ۹۵ تغییر می کند.
وی گفت: همچنین شهرها به مناطق مختلف تقسیم می شود که به طور کلی ۹۳ منطقه و ۳۳۰ هزار قیمت از این مناطق گرفته می شود.
وی گفت: میانگین وزنی هر کالا دارای ضریب خاص است و بر مبنای هزینه ای که خانوار در نظر می گیرند، محاسبه می شود.
حکیم پور همچنین در مورد محاسبه نرخ تورم در مناطق روستایی گفت: ۵۹۲ آبادی برای محاسبه نرخ تورم در نظر گرفته می شود که ۲۷۰ قلم کالا را در بر می گیرد.
این مدیر مرکز آمار آخرین نرخ تورم برای شهریور ماه را ۸٫۳ درصد اعلام کرد و گفت: سهم آب، برق و سوخت در محاسبه نرخ تورم ۲۴٫۳ درصد، آموزش ۱۵ درصد، اقلام خوراکی و دخانی ۶٫۸ درصد و میوه و خشکبار نسبت به ۱۲ ماهه گذشته منتهی به شهریور ماه منهای ۵٫۴ درصد بوده است.
رئیس مرکز آمار ایران درباره سهم اقلام خوراکی و غیرخوراکی در محاسبه نرخ تورم توضیح داد: ۲۵٫۵ درصد هزینه خانوار اقلام خوراکی و ۷۴٫۵ درصد غیر خوراکی است؛ هرچه سهم اقلام غیرخوراکی بیشتر شود، رفاه خانواده بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه برخی از مردم معتقدند قیمت کالاها بالاست بنابراین چرا نرخ تورم کاهش یافته است، توضیح داد: تورم شتاب افزایش قیمت ها است؛ درست مثل ماشینی که با سرعت حرکت می کرد اکنون سرعت آن کاهش یافته است نه اینکه این ماشین ایستاده باشد.
فریبا سادات بنی هاشمی نیز در این نشست گفت: نرخ بیکاری که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می شود نرخ بیکاری خالص است به این معنا که دولت نتوانسته حتی یکساعت کار برای بیکاران ایجاد کند.
وی در خصوص تعیین یک تا دو ساعت برای شناسایی شاغل و یا بیکار گفت: این مبنایی است که براساس استانداردهای بین المللی در ایران استفاده می شود و همه کشورها نیز این میزان را رعایت می کنند.
وی گفت: مبنای دو ساعت کار برای شاغل بودن سال ۱۹۸۲ از سوی سازمان بین المللی کار عنوان شد که بعد از اعتراض برخی از کشورها از سال ۱۹۸۴ شاغلان را به زیر ۱۲ ساعت کار در هفته، ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار در هفته و کیفیت نوع شغل تقسیم بندی کردند.
بنی هاشمی توضیح داد: یکی از مشکلات ما بالا بودن ساعات کار است به طوری که نزدیک به ۴۰ درصد نیروی کار کشور بیش از ۴۴ ساعت در هفته کار می کنند.
وی توضیح داد: یکی از دلایل بالا بودن ساعات کار می تواند موضوع کسب درآمد بیشتر باشد اما این موضوع خود جای بررسی دارد.
مدیرکل دفتر جمعیت، نیروی کار مرکز آمار ایران گفت: اندازه گیری کار مفید در ایران سخت است؛ به طور معمول هشت ساعت کار در روز کار می کنیم اما محاسبه مفید بودن آن نیاز به بررسی دارد.
این کارشناس حوزه آمار کشور در مورد مشاغل غیر رسمی گفت: برخی از تعاریف، کارگاههای زیر پنج نفر کارکن را به عنوان مشاغل غیر رسمی مبنا می گیرند.
وی اظهار داشت: بهار ۹۵ معادل ۱٫۵ درصد نرخ فعالیت، ۱٫۴ درصد نرخ بیکاری و نسبت اشتغال ۰٫۸ درصد افزوده شده است.
به گفته این مقام مسئول، یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر به جمعیت فعال کشور افزوده شده است که ۷۴۰ هزار نفر آن شاغل و ۵۰۰ هزار نفر بیکار هستند.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.