وبلاگ

برای قبولی در دانشگاه‌های سراسری تهران، چطور باید خوند؟

demo_image
کارشناسی ارشد کنکور مصاحبه با رتبه های برتر

برای قبولی در دانشگاه‌های سراسری تهران، چطور باید خوند؟

مطلب زیر نظر شخصی نویسنده بوده و الزاما مورد تایید دپارتمان مالی ایران نمی باشد.

تصور کنید، بعد از کنکور سراسری یکی از اقوام باهاتون تماس گرفته و با حس شادی و فریاد بهتون میگه: “قبول شدی! دانشگاه تهران قبول شدی! تو بالاخره موفق شدی و حق خودتو گرفتی” این یکی از بهترین حس های زندگیه. چیزیه که هر ساله خیلی ها تجربه میکنن و به پشتوانه این موفقیت و با رضایت درونی، مسیر پیروزی رو ادامه میدن.

خیلی از داوطلبین کنکور، نمیدونن دقیقاً باید از چه زمانی شروع کنن و مسیر بهینه برای طی این مسیر چجوریه؟ وقتی از رتبه های برتر هم میپرسیم یا مصاحبه شونو میخونیم، متوجه میشیم که هر کسی با یک شرایط مختص به خودش، تونسته موفق بشه و این کار هم لزوماً منطبق بر شرایط ما نیست!

به عنوان یک مشاور که بیش از یک دهه است، صرفاً مسئولیت مشاوره و راهنمایی کثیری از بچه ها رو به عهده داشته، تصمیم گرفتم یک روند پیشنهادی برای قبولی در کنکور ارشد در بیارم. برای جواب دادن به این سوال، بهترین کار بررسی تجربیات افراد موفق طی این سال ها بود. این مسیر تنها راه موفقیت نیست و میتونه فقط یکی از اونها باشه.
چند سال پیش مبداء شروع آمادگی برای کنکور ارشد از فصل بهار بود. با توجه به اینکه کنکور، بهمن ماه برگزار میشد، بهار فاصله زمانی مناسبی رو تا کنکور داشت و به همین خاطر درصد بسیار بالایی از رتبه های برتر، افرادی بودند که از بهار شروع به آمادگی کرده بودند. کسی که از بهار شروع میکرد، حدود ۱۰-۱۱ ماه فرصت داشت. با توجه به جابه‌جایی کنکور و برگزاری اون در اردیبهشت، این روند قدری تغییر میکنه و به احتمال زیاد به فصل تابستون میرسه (حدودا ۱۰-۱۱ ماه تا کنکور).
شما برای تسلط به یک درس، حدود ۳ ماه برای تسلط اولیه و اتمام دور اول زمان نیاز دارید. سپس برای تثبیت اطلاعاتتون و افزایش عمق فهم مطلب برای دور دوم و زدن تست های چند مبحثی هم به حدود ۳ تا ۵ ماه زمان احتیاج خواهید داشت. یعنی کسی که از ابتدای تابستون، درست شروع کرده، برای رسیدن به این مرحله تقریباً تا انتهای پاییز و اواسط زمستون نیاز به زمان داره. بعد از اون چیزی حدود ۱-۲ ماه نیاز داریم برای جمع‌بندی و دسته‌بندی مطالب و در واقع جارو کردن مطالب. در انتها هم حدوداً ۱ ماه تا ۲ ماه نیاز داریم برای زدن تست های جامع و رفع نقاط ضعف بر اساس آزمون‌های آزمایشی.

بنابر این اگر میخواید بدون استرس و با خیال راحت این مسیر رو طی کنید، باید از تابستون به صورت قوی و با برنامه درست شروع کنید. این برنامه باید به طور جدی شروع بشه و طی زمان تا انتهای دور اول که حدوداً اوایل پاییز میشه، زیاد بشه و عادت مطالعه براتون کاملا ایجاد شده باشه. حالا با شروع آزمون های آزمایشی و اخذ نتایج مطلوب، انگیزه کافی برای تلاش مضاعف رو پیدا میکنید و به همین ترتیب تا کنکور، میتونید با نوسانات کم، این مسیر رو طی کنید.
ولی متاسفانه داوطلبین کنکور به دلیل عدم آگاهی کافی نسبت به فرآیند قبولی در دانشگاه و عدم درک درست فرآیند یادگیری و با دیر شروع کردن، وارد یک سیکل معیوب شده و متاسفانه در انتهای راه به این نتیجه میرسن که یا توانایی قبول شدن رو ندارن و یا باید یک بار دیگه از ابتدا این راه رو برای سال بعد و با قدرت و برنامه ریزی مناسب طی کنند.

پیشنهاد شفاف من به شما اینه که از تابستون شروع کنید و از الان سعی کنید این آمادگی ذهنی رو داشته باشید تا بدون از دست دادن زمانی برای ایجاد عادت مطالعه و شرایط روحی و … بتونید از اول تابستون (که نهایتاً هفته دوم تیر محسوب میشه) فرآیند آمادگی برای کنکور رو استارت بزنید.
در مورد کلاس و آزمون ها هم نظر خودمو بهتون میگم. کلاس و خدمات آموزشی بستگی به توان مالی شما داره. اگر فکر میکنید، آینده تون براتون مهمه و به پشتوانه حداقل ۱۶ سال تحصیل به دنبال کسب بهترین برند تحصیلی هستید تا با استفاده از اون بتونید رضایت شغلی و در نهایت رضایت درونی رو برای خودتون داشته باشید، پیشنهاد دوستانه ی من اینه که به دیده ی هزینه به آموزش نگاه نکنید. آموزش برای شما مثل سرمایه گذاری میمونه. یک سرمایه گذاری با نرخ بازگشت بسیار بالا. اینو از دوستانی که در کنکور رتبه های عالی آوردن و شنیدن احساساتشون متوجه میشید. برای داشتن حس خوب در زندگی باید زمان و دارائی های خودتونو سرمایه گذاری کنید. تا وقتی ۳۰ سال بعد تو چشم بچه هاتون نگاه میکنید، بهشون بگید من تمام تلاشمو برای داشتن این زندگی کردم و علت اصلی آرامش درونی من همینه!
اگر سرمایه تون محدود هست و نمیتونید در تمام کلاس ها، شرکت کنید. با تحقیق و صحبت با مشاورین مطلع، سعی کنید در حداقل کلاس های مهم شرکت کنید. به این ترتیب هم با رقبا و جو کنکور بیشتر آشنا میشید و هم دائماً انگیزتون برای موفقیت افزایش پیدا میکنه، از طرفی هم در اون دروس با خیال راحت، فرآیند آموزش رو میسپرید به استادتون. در مورد آزمون های آزمایشی سختگیرانه میگم که بهتره شرکت کنید، چون به این ترتیب ارزیابی خوبی از خودتون خواهید داشت و از پائیز به بعد این آزمون های آزمایشیه که فرآیند آمادگی برای شما رو راهبری میکنه و بهتون میگه که باید چیکار کنید.

برای همه تون آرزوی موفقیت میکنم.
هومن هورشاد
مشاور دپارتمان تخصصی مهندسی صنایع

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.