وبلاگ

اعتراض گسترده به ظرفیت رشته مالی در کنکور ۱۳۹۶

تحلیل گری بازار سرمایه
اخبار دکتری کنکور

اعتراض گسترده به ظرفیت رشته مالی در کنکور ۱۳۹۶

پس از برگزاری کنکور مالی در اسفند ۱۳۹۵ و اعلام ظرفیت های آن، اعتراضات گسترده ای بدان صورت گرفته است. در ادامه سه نامه از بین مکاتبات داوطلبین، منعکس می گردد:

 معضل بزرگ در رشته مالی

رشته جدیدالتاسیس مالی، از جمله رشته‌هایی است که از ابتدا با معضلات فراوانی رو به رو بوده‌ است. این رشته در سال ۹۴ ابتدا با ظرفیت ۵ نفز از طرف دانشگاه تهران اقدام به پذیرش دانشجو نمود. پس از فشارهای مسئولین و دانشجویان، دانشگاه اصفهان نیز اقدام به پذیرش ۳ دانشجو نمود. در سال ۱۳۹۵ در ابتدا این رشته با رشته حسابداری ادغام گردید و سپس با درخواست‌های مکرر از طرف اساتید و دانشجویان زیر مجموعه رشته مدیریت قرار گرفت. امسال نیز گویی بازی به مرتبه سوم رسیده است و طبق دفترچه انتخاب رشته اعلام شده از طرف سازمان سنجش با وجود نزدیک به ۳۰۰۰ نفر داطلب برای این رشته در کل کشور تنها ۹ نفر طرفیت برای پذیرش دانشجو در نوبت‌های روزانه و شبانه (دانشگاه تهران ۵ نفر و دانشگاه اصفهان ۴ نفر) وجود دارد. این در حالی است که دانشگاه‌هایی اعم از دانشگاه شهید بهشتی، یزد و سمنان از زیر مجموعه رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی ۱۷ نفر ظرفیت برای پذیرش دانشجو اعلام نموده‌اند و این مسئله و انتخاب دانشجو در رشته مالی از طریق یک رشته نامرتبط و همچنین عدم اطلاع‌رسانی دقیق در رابطه با این موضوع یک اجحاف و ظلم بزرگی در حق داوطلبان و علاقه‌مندان به رشته مالی و هدر دادن ظرفیت دانشگاه‌های کشور در مقطع دکتری برای پذیرش دانشجویانی با رشته‌های تحصیلی غیر مرتبط در این رشته بسیار تاثیرگذار در اقتصاد کشور می‌باشد. از دیگر مشکلات به وجود آمده معرفی رشته مالی با ۷ گرایش (مهندسی مالی، بانکداری، بیمه، حقوق مالی، مالی بین الملل، مستغلات، مدیریت مالی) در دفترچه شماره ۱ اعلامی از طرف سازمان سنجش در آذر ماه سال ۹۵ و اعلام ظرفیت پذیرش تنها برای گرایش مهندسی مالی در نوبت‌های روزانه و شبانه در کل کشور در دفترچه شماره ۲ سازمان سنجش می‌باشد که این نیز ظلم بزرگی در حق داوظلبان علاقه‌مند به سایر گرایش‌ها می‌باشد. این گزارش که توسط جمعی از داوطلبان آزمون دکتری رشته مالی ۹۶ با رتبه‌های زیر ۵۰ تهیه شده است به اختصار به ارائه چندین پیشنهاد جهت حل مشکلات فوق‌الذکر می‌پردازد.

پیشنهاد اول: اضافه نمودن گرایش‌های اعلامی در دفتزچه شماره ۱ سازمان سنجش برای انتخاب رشته داوطلبان در اصلاحیه دفترچه شماره ۲

پیشنهاد دوم: افزایش ظرفیت رشته‌های فعلی اعلام شده جهت منطقی و منصفانه بودن نسبت داوطلبان و ظرفیت اعلامی

پیشنهاد سوم: امکان انتخاب رشته از کدرشته‌های مدیریت صنعتی گرایش مالی برای دانشجویانی که در آزمون رشته مالی شرکت نموده‌اند.

بسمه تعالی

دفتر گسترش معاونت محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند اینجانبان جمعی از دانشجویان گروه  مالی به کد رشته (۲۱۷۱)، بدین وسیله مراتب اعتراض خود را نسبت به ظرفیت­های درج شده این رشته در دفترچه شماره ۲ سازمان سنجش اعلام می داریم. آزمون مالی با شرکت ۲۹۱۳ نفر برگزار گردیده و علاقه­ مندان بسیاری به امید کسب فرصت برابر آموزشی با صرف وقت بیش از شش ماه برای این آزمون مطالعه نموده ­اند. پس از اعلام نتایج و انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته با کمال تعجب مشاهده گردید که ظرفیت روزانه این کد رشته منحصرا توسط دانشگاه تهران و اصفهان مجموعا ۵ نفر و کل ظرفیت روزانه و نوبت دوم و بورس خارج تنها ده نفر اعلام گردیده است.  این در حالیست که این ظرفیت پاسخگوی خیل علاقه­ مندان و شرکت کنندگان آن رشته نبوده و عملا در تناقض با ارائه فرصت­های آموزش عالی به نخبگان است. پس از این اتفاق و پیگیری از طریق دانشگاه­ها دو نکته زیر مشخص گردید. ابتدا اینکه ظرفیت اعلام شده برای رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی برای دانشگاه­های بهشتی و سمنان و یزد در واقع متعلق به گروه مالی بوده و ارائه آن در کد رشته صنعتی به اشتباه رخ داده است. نکته دوم علاقه ­مندی گروه مالی دانشگاه علامه به جذب دانشجو در دوره دکتری توسط اساتید اعلام گردید اما برای کسب مجوزهای لازم با تاخیر اقدام گردیده است. همچنین برای پردیس فارابی دانشگاه تهران، پردیس البرز نیز ظرفیتی تخصیص نپذیرفته است. در این خصوص، نظر جنابعالی را به موارد زیر جلب می نماییم:

پیشنهاد اول: برگرداندن ظرفیتهای مالی که در زیرگروه مدیریت صنعتی (۲۱۶۴) لحاظ شده، به مجموعه مالی (۲۱۷۱) و همچنین ارائه ظرفیت مالی و صدور مجوز جذب دانشجوی دکتری مالی برای دانشگاه ­های علامه، پردیس فارابی و پردیس البرز دانشگاه تهران.

پیشنهاد دوم: درصورت امکان پذیر نبودن پیشنهاد اول، ایجاد امکان شرکت در مصاحبه برای داوطلبین مالی در زیرگروه صنعتی گرایش مالی.

در انتها در راستای جذب حداکثری نخبگان در دانشگاه­های داخل و جلوگیری از خروج استعدادها از کشور، جلوگیری از یاس، اتلاف وقت و انرژی انبوه داوطلبین این رشته (قریب به سه هزار نفر شرکت کننده) درخواست بررسی مجدد موضوع را بحضور عالی ارسال می نماییم. پیشاپیش از مساعدت و همکاری آن معاونت محترم صمیمانه قدردانی شده و خواهشمند است اقدامات لازم تا موعد انتخاب رشته لحاظ گردد.

با تشکر و سپاس

رونوشت به کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی

رونوشت به دانشکده مدیریت دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، سمنان و یزد

اسامی امضا کنندگان:

  1. مجید آبکار رتبه ۳
  2. علی طباطبایی رتبه ۴
  3. جواد علیزاده رتبه ۵
  4. محمد پورطالبی رتبه ۶
  5. سعید محمودزاده رتبه ۷
  6. قاسم عاشوری رتبه ۱۱
  7. علی رضایی رتبه ۱۴
  8. سعید مرادی رتبه ۱۶
  9. حسن حسینی رتبه ۱۷
  10. مهدی ریاضتی رتبه ۱۹
  11. علی دلشاد غلامی رتبه ۲۱
  12. علیرضا نجارپور رتبه ۲۵
  13. محمدامین خلیلی رتبه ۲۸
  14. شهاب الدین ادیب مهر رتبه ۳۱
  15. مهران سلطانی رتبه ۳۴
  16. علیرضا عجم رتبه ۴۰
  17. محمدرضا عباسپور رتبه ۴۴
  18. سمیرا منصوری رتبه ۵۰
  19. فرزاد عباس نژاد رتبه ۵۴
  20. سمیرا سرابی نوبخت رتبه ۶۲
  21. مصطفی حبیبی رتبه ۶۴
  22. مهدی رامشگ رتبه ۷۰
  23. ولی الله آیینه نگینی رتبه ۷۵
  24. احسان حاج موسایی رتبه ۸۳
  25. امیرعلی عباس زاده اصل رتبه ۹۵
  26. نوید کلهر رتبه ۱۱۲

جناب آقای دکتر فرهادی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
با سلام

احتراما به استحضار می‌رساند، باتوجه به اینکه آزمون دکتری رشته مالی (کد ۲۱۷۱) در سال ۹۶ دارای تقریبا ۳۰۰۰ نفر داوطلب بوده است تنها تعداد ۹ نفر (دانشگاه تهران ۵ نفر و دانشگاه اصفهان ۴ نفر) در دو نوبت روزانه و شبانه پذیرش دارد این در حالیست که برخی از دانشگاه‌ها نظیر دانشگاه شهیدبهشتی، یزد و سمنان به دلایل نامعلومی از مجموعه مدیریت صنعتی گرایش مالی علی رغم وجود رشته مالی به صورت مستقل اقدام به پذیرش ۱۷ دانشجو نموده اند و این مسئله موجب ایجاد اجحاف در حق داوطلبانی است که با رشته‌های مرتبط در آزمون رشته مالی شرکت کرده‌اند. همچنین مشکل دیگر اعلام ۶ گرایش در رشته مالی (مهندسی مالی، بانکداری، بیمه، حقوق مالی، مالی بین الملل، مستغلات) از سوی سازمان سنجش در دفترچه شماره ۱ در آذرماه ۹۵ و پذیرش تنها در گرایش مهندسی مالی در کل کشور در دفترچه شماره ۲ می‌باشد که این نیز حقوق علاقه‌مندان به سایر گرایش‌ها را مخدوش می‌سازد. لذا از حضرتعالی تقاضامندیم که نسبت به رفع مشکل اینجانبان اقدامات مثبته را انجام فرمایید. همچنین جناب آقای مولایی مدیر کل دفتر آموزش عالی از این موضوعات مطلع می‌باشند.

با تشکر و توفیق برای جنابعالی
جمعی از داوطلبان با رتبه زیر ۵۰ آزمون رشته مالی

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.