وبلاگ

اوراق خرانه اسلامی

demo_image
فرهنگ لغات مالی مالی

اوراق خرانه اسلامی

اوراق خزانه اسلامی چیست؟

اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی است که دولت به منظور تصفیه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیردولتی واگذار می‌کند.

دولت در محاسبات خود پذیرفته که مبلغی بدهی به پیمانکاران دارد. دولت در حال حاضر توان پرداخت ندارد اما معتقد است مثلا تا شش ماه دیگر توان بازپرداخت را خواهد داشت. روی یک برگه بهادار مشخص می شود که دولت به موجب این برگه مثلا یک میلیارد بدهی به پیمانکار الف دارد و آن را در ٢٩ اسفند ٩۵ خواهد پرداخت. به این برگه اوراق خزانه اسلامی می گویند.

پیمانکار الف می تواند تا آخر ٢٩ اسفند صبر کند و کل پول را بگیرد یا این برگه بهادار چک مانند را در بازار سرمایه، زودتر ولی به قیمتی کمتر از یک میلیارد بفروشد. به این فرآیند عرضه اوراق خزانه در بازار ثانویه می گویند. در ایران بانک مرکزی ضامن است که اگر دولت به هر دلیلی بدهی را نپرداخت، بانک مرکزی بدهی را پرداخت خواهد کرد.

با توجه به تضمین بانک مرکزی به پرداخت وجه اوراق در سررسید، چنانچه دولت توان پرداخت وجه اسناد خزانه را نداشته باشد، پرداخت آن توسط بانک مرکزی به معنای استقراض غیرمستقیم دولت از بانک مرکزی خواهد بود و پایه پولی کشور افزایش و نتیجتاً منجر به تشدید تورم خواهد شد.

نویسنده: امیر کیا

اطلاعات بیشتر در سایت فرابورس

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.