وبلاگ

نامه انجمن مالی ایران به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

demo_image
دکتری کنکور

نامه انجمن مالی ایران به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

یکی از تغییرات بحث برانگیز کنکور دکتری ۹۵، ادغام آزمون ورودی رشته های حسابداری و مالی است. دو رشته ای که تفاوت های چشم گیری چه از لحاظ ماهیتِ خود رشته چه از جهتِ نوعِ دانشجویانِ ورودی دارند. برهمین اساس نامه ای جهت بررسی این مسئله توسط دکتر راعی استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن مالی ایران به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شده است.

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر نوه ابراهیم

مدیرکل محترم برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام و احترام

با توجه به اطلاعیه اخیر سازمان سنجش مبنی بر شروع ثبت نام در آزمون ورودی مقطع دکتری، متاسفانه به اشتباه در امتحان ورودی برای دو رشته متفاوت حسابداری و مالی، کد امتحانی یکسان در نظر گرفته شده که این موضوع می تواند بر قابلیت اتکای این آزمون در جهت انتخاب دانشجویان شایسته و متخصص برای ورود به مقطع دکتری که یکی از رسالت های تشکیل سازمان سنجش است، تاثیر منفی داشته باشد.

لازم به ذکر است رشته حسابداری به عنوان یک هنر گذشته نگر و نمایان گر وضعیت فعلی، موضوعیت کاملا متفاوتی با علم مالی دارد. علم مالی، علمی است آینده نگر که پیش بینی ها و راهکارها را در جهت بهبود آینده واحدها پیشنهاد داده و به کار می بندد. ضمنا با توجه به متون مختلف علمی لازم به تاکید دوباره است که همین هنر تصویرگری و گذشته بنیانی رشته حسابداری، این رشته را تبدیل به نوعی هنر (Art) نموده که البته دنیای متفاوتی را با علوم آینده نگر (Science) دارد که البته متاسفانه در دید عامه غیرتخصصی، به سبب استفاده رشته مالی از اطلاعات ایجاد شده توسط هنر حسابداری، این دو رشته قرابت بسیار نزدیکی دارند که این قرابت در دنیای آکادمیک و علمی کاملا رد شده و غلط پنداشته می شود.

از سوی دیگر رشته مالی با استفاده از حوزه های متفاوت علمی از جمله ریاضیات، آمار، اقتصاد، روانشناسی و بسیاری از حوزه های دیگر از جمله علم حسابداری شکل گرفته و ماهیتی بین رشته ای و متفاوت از حسابداری به تنهایی دارد.

انجمن مالی ایران به عنوان یکی از انجمن های فعال در حوزه های علمی کشور به عنوان نماینده جامعه مالی و به سبب دلایل ذکر شده و در جهت تعالی درجه اتکای آزمون های ورودی دکترای این دو رشته، خواهشمند است در صورت صلاحدید دستور فرمایید در تصمیم آن سازمان مبنی بر یکسان سازی آزمون ورودی این دو رشته تحصیلی، تجدیدنظر گردد.

همچنین این انجمن اعلام آمادگی می نماید در صورت نیاز به گزارشات و توضیحات تخصصی تر در راستای این تصحیح، با آن مجموعه محترم همکاری های لازم را آغاز نماید.

با سپاس فراوان

رضا راعی

رئیس انجمن مالی ایران

photo_2015-09-04_14-17-43

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.